Szczecińskie Collegium Informatyczne
Technikum Informatyczne SCI
Zakres tematyczny konkursu – konkurs zespołowy
Zakres ogólny
- Typy danych, zmienne,
- Operacje wejścia/wyjścia,
- Operatory arytmetyczne,
- Instrukcje warunkowe,
- Operatory logiczne,
- Pętle,
- Łańcuchy tekstowe (stringi),
- Tablice, Listy, Zbiory, Słowniki,
- Funkcje,
- Odczyt i zapis plików,
- Struktury, Klasy.
Przykładowe zadania z programowania:
Zadanie 1: Sprawdź, czy liczba jest parzysta
Napisz program, który:
- Wczytuje od użytkownika liczbę całkowitą,
- Sprawdza za pomocą instrukcji warunkowej, czy liczba jest parzysta, czy nieparzysta,
- Wyświetla odpowiedni komunikat:
"Liczba jest parzysta"
"Liczba jest nieparzysta".
Zadanie 2: Wyświetlanie liczb od 1 do n
Napisz program, który:
- Wczytuje od użytkownika liczbę całkowitą n,
- Za pomocą pętli wyświetla wszystkie liczby od 1 do n w kolejnych liniach.
Zadanie 3: Suma elementów tablicy
Napisz program, który:
- Wczytuje od użytkownika liczbę n – rozmiar tablicy,
- Tworzy tablicę n liczb całkowitych,
- Wczytuje od użytkownika wszystkie elementy tablicy,
- Oblicza i wyświetla sumę wszystkich elementów tablicy.
Zadanie 4: Zliczanie wystąpienia litery w tekście
Napisz program, który:
- Wczytuje od użytkownika łańcuch tekstowy,
- Zlicza, ile razy w podanym tekście występuje litera 'a',
- Wyświetla wynik.
Zadanie 5: Oceny
Napisz program, który:
- Utworzy słownik przechowujący imiona uczniów oraz ich ocenę z informatyki,
- Poprosi użytkownika o podanie imienia ucznia,
- Jeśli imię znajduje się w słowniku – program ma wyświetlić jego ocenę,
- Jeśli imienia nie ma w słowniku – program ma wypisać informację, że takiego ucznia nie ma w bazie.
Zadanie 6: Prostokąt
Napisz program, który wykorzystuje klasę Prostokat do obliczania pola i obwodu prostokąta.:
- Zdefiniuj klasę: Prostokat,
- Klasa powinna zawierać:
- dwa pola: szerokosc oraz wysokosc,
- konstruktor ustawiający te wartości,
- metodę pole(), która zwraca pole prostokąta,
- metodę obwod(), która zwraca obwód prostokąta.
- Zadanie programu:
- Poproś użytkownika o podanie szerokości i wysokości prostokąta,
- Utwórz obiekt klasy Prostokat,
- Wypisz na ekranie pole i obwód obiektu.









